Skip to content

Dlaczego Sprinty powinny być stałe?

Wydłużenie Sprintu o 1-2 dni, kiedy zespół widzi, że się nie wyrobi ze wszystkimi pracami na koniec, to częsta pokusa dla zespołów rozpoczynających przygodę ze Scrumem.

Niektóre zespoły posuwają się o krok dalej: podczas Planowania Sprintu za każdym razem dopasowują czas jego trwania do zakresu prac, jaki zaplanował (!) już Właściciel Produktu (Product Owner).

Łamie to jedną z podstawowych reguł Scruma: to zespół określa, ile może wytworzyć podczas Sprintu i bierze na siebie tyle pracy, ile jest w stanie wykonać. Zakres prac powinien być dopasowany do „pojemności” (model pull), nie odwrotnie (push).

Mobilizuje to zespół do dostarczenia tego, do czego się zobowiązał, a Właściciela Produktu do bardziej przemyślanych decyzji podczas ustalania priorytetów dla elementów w Backlogu Produktu.

Dla zespołu powinno być punktem honoru dostarczenie na koniec Sprintu tego, do czego się zobowiązał podczas Planowania. Nie na dzień później. Bo tego dnia zwyczajnie może nie być.

Dla Właściciela Produktu takie ograniczenie to motywator do wybierania najbardziej wartościowych funkcjonalności. Bo kolejnego Sprintu może już nie być.

Przekłada się to na dokładniejsze planowanie i dostarczanie bardziej wartościowego produktu ze Sprintu na Sprint.

Inne pozytywne aspekty stałych Sprintów

Tak, jak Codzienne Scrumy (Daily Scrum) odbywają się codziennie o tej samej porze dnia, tak Planowanie Sprintu, Przegląd, Retrospektywa powinny odbywać się w równych odstępach czasu. Nadaje to zespołowi pewien rytm pracy, a wypracowana w ten sposób rutyna pozwala skupić się na pracy zamiast myśleć o terminach i innych kwestiach organizacyjnych.

Przekłada się to na wydajność zespołu. Dużo łatwiej jest też wtedy mierzyć prędkość zespołu (velocity), planować Sprinty, wydania i całe projekty.

Categories: Sprint.

Comment Feed

No Responses (yet)



Some HTML is OK

or, reply to this post via trackback.